[timp liber] Burghezul gentilom de la TNB, o mare dezamagire

Standard

Am fost la TNB la piesa Burghezul Gentilom cu anumite asteptari, insa mi-au fost infirmate, din pacate. Sunt o persoana careia ii place teatrul, insa la piesa asta am vrut sa ies din sala…am tot asteptat, poate – poate se intampla ceva care sa salveze imaginea pe care mi-a facut-o pana atunci…dar nu!

Muzica data tare si fara vreo noima, miscari de trupe impresionante (peste 100 de actori au jucat in aceasta piesa). Pe scena au jucat actori celebri: Victor Rebengiuc, Cecilia Barbora, Medeea Marinescu, Maia Morgenstern, Claudiu Bleont, Maria Buza, Marius Manole (ma mir cum de au acceptat sa joace intr-o varianta atata de proasta a Burghezului lui Moliere), teatru la fel de celebru! Apreciez pe marii actori care s-au urcat pe scena TNB in acea seara si care au dat tot ce e mai bun din ei, in contextul dat.

Piesa de la TNB s-a vrut o „adaptare moderna” a piesei lui Moliere, dar cum modernismul a devenit mitocanism, glume vulgare, grandomanie, se pare ca aceasta piesa a respectat intru totul tendintele… Piesa a vrut sa exprime un kitsch si a devenit ea insasi un kitsch. Si, culmea, oamenii radeau la acele glume vulgare si nesarate si aplaudau…

Imi pare rau ca atat a putut oferi piesa aceasta, in comparatie cu ce mari nume au jucat si mari eforturi s-au depus, insa se pare ca nu intotdeauna cantitatea si grandoarea conteaza! Un decor mare, mult prea mare, cu forma si fara fond, care sufoca scena, actori multi, costume excesiv de incarcate, balet, opera toate parca ingramadite in scena… piesa a durat 3 ore si, paradoxal, a avut sala plina… Eu am platit 6 lei, dar ma gandesc la cei care au platit 30 de lei… risipa de timp si bani!

Am ascultat ulterior varianta de teatru radiofonic si, desi subiectul este acelasi, mi s-a parut o varianta mult mai buna! Ideea unui om care nu are nici eleganta, nici istetime, dar este convins ca le poate castiga in schimbul banilor, sub indrumarea unor profesori „iscusiti” in a lua banii burghezului si a-i lauda si cea mai proasta creatie – ideea piesei este una care ar fi putut aduce multe rasete, daca regia, semnata de Petrica Ionescu, permitea asta!

In curand voi merge si la „Comedia Norilor”, tot la TNB, o „adaptare moderna” dupa cea mai veche piesa de teatru de Aristofan. Am cautat aseara din curiozitate pe internet pareri despre piesa deoarece sintagma „adaptare moderna” mi-a rasunat din nou in urechi. Si, surpriza, am dat cam de aceeasi categorie de pareri ca si la Burghezul Gentilom… Sa vedem…

Regret ca tendintele „moderne” trebuie sa strice imaginea unui asemenea teatru, o emblema in materie de cultura a Bucurestiului si nu numai. Sunt convinsa insa ca sunt si piese bune la TNB, am vazut pana acum „Don Quijote” cu Dan Puric, „Toti fiii mei” cu Victor Rebengiuc si „Ivan Turbinca”, insa mai sunt cateva pe lista mea!

2 responses »

  1. Hai sa fim seriosi! Pot accepta ca nu ti a placut „Burghezul gentilom”, ca vrei in varianta clasica teatrul. Dar sa pui „Toti fii mei” la exemple bune e prea mult. Toate sabloanele si lungirea pana la exasperare a unei teme batuta pe notele muzicale ale unui ascultator de Pink Floyd inatarziat da dovada de lipsa de gust si selectivitate. Daca filmul „The Wall” era ceva la vremea lui, sa pui la aproape 40 de ani tema americana in varianta long size si sa mai gasesi laudatori pentru asta e prea mult. Cei care au motait in sala stiu la ce ma refer.

  2. Fiecare cu parerea lui…asa cum am gasit si pareri bune despre „Burghezul Gentilom”, se pot gasi si pareri proaste despre „Toti fiii mei” sau alte piese…le respect pe toate. Insa, pe mine una nicio alta piesa nu m-a determinat sa doresc sa ies afara din sala de spectacol inainte de terminarea ei!

Lasă un răspuns

