[educatie/invatare/dezvoltare] Jocul si implicatiile sale educationale

Standard

Jocul si implicatiile sale educationale

„Copilul râde: Înţelepciunea şi iubirea mea e jocul.
Tânărul cântă: Jocul şi înţelepciunea mea e iubirea.
Bătrânul tace: Iubirea şi jocul meu e înţelepciunea”
– Lucian Blaga –

Activitatea principala a copilului si copilariei este jocul, acesta avand, sub diferitele sale forme, rol in dezvoltarea intelectuala afectiva, sociala si motorie; jocul este primul element prin care ei intra in contact cu lumea si o exploreaza.
In prezent, exista o tendinta functia ludica este dublata de o functia educativa. Copilul nu se mai joaca doar in scopul recreeri, ci si pentru a se forma – jocul devine un instrument.

Asa a aparut conceptul de jocuri inteligente, care ne invita sa profitam la maxim de avantajele pe care le pot aduce dezvoltarii jocurile si alte activitati asemanatoare – povesti, puzzle-uri. Astfel de jocuri sunt tot mai diverse si scoala incepe sa le acorde o importanta din ce in ce mai mare. Exista o serie de programe care le aduc in gradinite si scoli, intr-o forma accesibila si atractiva.

Dintre acestea, enumar jocurile de strategie, care solicita copilul in a descoperi si aplica strategii de gandire, ii antreneaza capacitatea de a lua decizii si de asumare a ei. De asemenea, ii dezvolta capacitatea de a rezolva probleme si flexibilitatea mentala, abilitati necesare mai tarziu in viata.

Au aparut de asemenea, softuri educationale, care, pe langa faptul ca familiarizeaza copii cu un instrument asa de des folosit in zilele noastre –calculatorul – ii dezvolta si deprinderile motrice si mentale.
Tot mai multe activitati realizate in grupul de copii se transforma in simulari ale muncii in echipa ajutandu-i pe copii sa constientizeze si aplice colaborarea, sa socializeze sa faca fata conflictelor.
Asadar,vazute dintr-o noua perspectiva, jocurile dezvolta.

Jocurile faciliteaza cunoasterea realitatii – prin simularea ei – si cunoasterea stiintifica – reprezentand cunostintele care se transmit in scoala.
Copii pot invata aproape orice lucru daca este transpus intr-un mod adaptat dezvoltarii lor. De exemplu, prezentand notiuni matematice care ar putea parea greu de inteles, prin intermediul unui joc, in care copii sunt direct implicati in activitatea care le place lor cel mai mult, asimilarea acestora devine mult mai rapida si mai inteligibila.

Exista tot mai multe materiale si carti, care au realizat acest lucru: au adaptat o stiinta la nivelul de intelegere al unui copil, reusind nu doar sa ii capteze atentia, ci si sa il faca pe acesta sa inteleaga notiuni care pot fi greoaie.
De exemplu, cum poate invata un copil in mod accesibil tabelul periodic al elementelor? Raspunsul este: printr-o carte cu desene si cu o poveste dedicata fiecarui element.
Cum descopera elemente de astronomie, fizica sau reactii chimice? Experimentand cu ajutorul telescopului, magnetilor sau substantelor.
Cum invata sa numere? Prin tot soiul de jocuri interactive manuale sau pe calculator.

Posibilitatile de invatare cu ajutorul jocurilor sunt numeroase si merita explorate.
Asadar, un motto potrivit acestor noi tendinte ar fi: „Invatam jucand, ne jucam invatand. “

Florentina Tudosie

2 responses »

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s